1. Unity
یونیتی یکی از شناختهشدهترین موتورهای بازیسازی است که اولین نسخه آن در ژوئن سال 2005 توسط توسعهدهندگان اپل عرضه شد. جالب است بدانید که این موتور در ابتدا بهعنوان یک ابزار اختصاصی برای MacOS منتشر شد. اما امروزه یونیتی از حدود 20 سیستمعامل مختلف پشتیبانی میکند و شما میتوانید با استفاده از آن بازیهای دو بعدی (2D) و سه بعدی (3D) بسازید.
در نسخههای ابتدایی یونیتی، زبانهای برنامهنویسی همچون “بو” و “جاوااسکریپت” نیز مورد استفاده قرار میگرفتند، اما در حال حاضر تنها زبان برنامهنویسی رسمی برای این موتور سیشارپ (C#) است.
2. Unreal Engine
موتور Unreal Engine توسط شرکت Epic Games توسعه داده شده و اولین بار در سال 1998 از طریق بازی اول شخص “آنریل” معرفی شد. جدیدترین نسخه این موتور یعنی Unreal Engine 5 حدود 10 ماه پیش منتشر شد و همچنان یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازیسازی محسوب میشود.
آنریل انجین امکان ساخت بازیهای سهبعدی و دوبعدی را فراهم میکند و خروجیهای آن برای بیش از 15 سیستمعامل مختلف قابل دسترسی است. این موتور از زبان برنامهنویسی C++ پشتیبانی میکند و همچنین قابلیت BluePrints را ارائه میدهد که به توسعهدهندگان امکان ساخت بازی بدون نیاز به کدنویسی را میدهد.
3. GameMaker
موتور بازیسازی GameMaker از سوی YOYO Games توسعه داده شده و اولین نسخه قابلتوجه آن در سال 1999 با نام GameMaker 1 عرضه شد. با وجود اینکه نسخههای ابتدایی این موتور به موفقیت چندانی دست نیافتند، اما GameMaker 1 قابلیتهایی چون ترکیب ساخت بازیهای بدون کدنویسی و با کدنویسی را برای توسعهدهندگان به ارمغان آورد.
در سالهای اخیر، نسخه جدید این موتور یعنی GameMaker 2 عرضه شده است که از 14 سیستمعامل پشتیبانی میکند. این موتور از زبان برنامهنویسی اختصاصی خود به نام GML (Game Maker Language) و همچنین جاوااسکریپت پشتیبانی میکند. با این حال، باید توجه داشت که GameMaker تنها برای ساخت بازیهای دوبعدی مناسب است.
جمع بندی
Unity، Unreal Engine و GameMaker هر کدام با ویژگیهای خاص خود، از محبوبترین موتورهای بازیسازی محسوب میشوند. Unity برای توسعهدهندگان مستقل و پروژههای چندپلتفرمی مناسب است، Unreal Engine با قابلیتهای پیشرفته برای بازیهای بزرگ و حرفهای ایدهآل است، و GameMaker به دلیل سادگی، بهترین انتخاب برای بازیهای دوبعدی است.
موتورهای دیگری مانند Godot و CryEngine نیز وجود دارند که در مطالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت.